بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله می خوانیم:

اصطلاح بازاریابی دیجیتال به بازاریابی و فروش محصولات در فضای مجازی اطلاق می شود. در واقع شما از طریق امکاناتی که فضای مجازی برای شما فراهم آورده است، مانند وب سایت، شبکه های مجازی (اینستاگرام، تلگرام، واتساپ بیزنس و …)، سایتهای تبلیغاتی، تبلیغات در موتور جستجو و … مشتریان جدید را جذب می کنید و به مشتریان سابق خدمات ارائه می دهید.

بازاریابی دیجیتال از سال 1990 با ظهور اینترنت رایج شد.

بازاریابی دیجیتال در اصول اولیه از قواعد بازاریابی سنتی پیروی میکند. اما در روش انجام آن تفاوت بسیاری وجود دارد. هدف این است که بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید، رفتار آنها را رصد کنید، استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشید، هزینه های بازاریابی را بهینه کنید و در نهایت به افزایش فروش دست پیدا کنید.

آشنایی با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی به هر گونه فعالیتی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات و بهبود سهم بازار خود، از آن استفاده می کند. برای بازاریابی موفق به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه محصول به مشتریان نهایی نیاز است.

در بازاریابی سنتی این کار از طریق چاپ، تلویزیون، بیلبوردهای شهری و … انجام می شد. که البته هزینه های این نوع تبلیغات بسیار بالا بود. با ظهور اینترنت و تغییر نحوه دسترسی به مشتریان، بازاریابی دیجیتال پدید آمد. وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن ها و هر ابزاری که بتوان از طریق آن محصول را به مشتری ارائه داد و تعامل دو طرفه برقرار باشد، به کار گرفته شد. مزیت بازاریابی دیجیتال در این است که هر روز ابزارهای بیشتری متولد می شود و محدودیت ندارد.

نفوذ فناوری و ظهور روش های نوین بازاریابی، ناگزیر شرکت ها را به سمت بازاریابی دیجیتال سوق داد.گوشی های هوشمند این کار را برای شرکت ها آسانتر کرده است تا در سریعترین زمان ممکن و به راحتترین شیوه، بتوانند به مشتریان خود خدمات ارائه کنند. به علاوه با گرفتن بازخورد می توانند روش بازاریابی خاصی را برای هر مشتری در نظر بگیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

1- وب سایت

هسته فعالیت های بازاریابی دیجیتال، وب سایت است و قدرتمندترین ابزار در دیجیتال مارکتینگ است. برای راه اندازی انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ، در نهایت به وب سایت نیاز دارید. یک وب سایت باید برند شما را به بهترین شیوه ارائه کند. باید سریع و سازگار با موبایل باشد و استفاده از آن آسان باشد.

2- تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک PPC، به بازاریابان این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات پولی به کاربران در موتورهای جستجو دسترسی پیدا کنند. مزیتی که در این روش وجود دارد این است که می تواند از طریق راه اندازی کمپین های مختلف، کاربران را بر اساس ویژگی های جنسیتی، موقعیت جغرافیایی، سن، علاقه مندی ها و … فیلتر کنید و جستجویی مرتبط با این ویژگی ها را نمایش دهید.

3- بازاریابی محتوا

هدف از بازاریابی محتوا رسیدن به مشتریان بالقوه از طریق انتشار محتواست. معمولا محتوا در وب سایت منتظر می شود سپس از طریق شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو و کمپین های PPC تبلیغ می شوند. ابزارهای بازاریابی محتوا بسیار متنوع و فراوان است مانند: اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، وبلاگ، اینفوگرافیک، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، وبینار، پادکست و …

4- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال است البته اگر به درستی پیاده سازی شود. امروزه بسیاری از افراد، ایمیل مارکتینگ را با ایمیل های اسپم اشتباه می گیرند در حالیکه این تصوری غلط است. بازاریابی ایمیلی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند.

بازاریابان معمولا از طریق سایر کانال های بازاریابی دیجیتال، اطلاعات مورد نیاز از مشتریان دریافت می کنند. سپس بر اساس این اطلاعات، فهرستی برای بازاریابی ایمیلی ایجاد می کنند و قیف های فروش را ایجاد می کنند.

5- بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

هدف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی، برندسازی و ایجاد اعتماد در مشتریان است. از طریق شبکه های اجتماعی می توانید رفتار مخاطبان را بررسی کرده و به اطلاعات عمیق تری از آنها دست پیدا کنید. شبکه های اجتماعی اگر به درستی مدیریت شوند می تواند یک کانال فروش مستقیم باشد.

6- سئو سایت

سئو سایت یکی از مهم ترین برنامه ها در بازاریابی دیجیتال است. تقریبا بدون سئو باید با وب سایت خود خداحافظی کنید. بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو روشی است که از طریق آن می توان ترافیک سایت را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهید و هدف آن این است که وب سایت و برند خود را در ابتدای صفحه موتورهای جستجو قرار دهید. این کار می تواند از طریق نتایج جستجو به صورت ارگانیک یا پولی انجام گیرد. چنانچه بتوانید در کلمات کلیدی مد نظر خود به رتبه خوبی دست پیدا کنید برند و وب سایت شما مورد بازدید کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت. سئو در کنار بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی می تواند بهترین نتیجه را برای کمپین های بازاریابی داشته باشد.

7- بازاریابی ویدئویی

یوتیوب بزرگترین و محبوب ترین پلتفرم موجود در جهان برای فایلهای ویدئویی است. البته در ایران نیز وب سایت های آپارات و دالفک و … به خوبی عمل کرده اند. بسیاری از کاربران قبل از خرید محصول، به خصوص برای محصولاتی که فناوری پیشرفته دارند مانند دوربین عکاسی، موبایل و …، برای مقایسه، مشاهده عملکرد محصول، نحوه استفاده و … به یوتیوب و آپارات مراجعه می کنند.

فیس بوک، تیک تاک، اینستاگرام نیز برای تبلیغ ویدئویی امکانات فراوانی فراهم کرده اند و می توانید کمپین های بازاریابی ویدئویی خود را از طریق این پلتفرم ها راه اندازی کنید. برای بهره برداری بیشتر از کمپین های ویدئویی و رسیدن به بالاترین نتیجه مثبت، بهتر است کمپین های ویدئویی را با سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا ادغام کنید.

**توجه: بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، در سکوی مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام شود.

چالش های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ هر روز چالش های جدیدی را پیش روی بازاریابان دیجیتال می گذارد. کانال های بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند. بازاریابان دیجیتال باید از روش استفاده از این پلتفرمهای جدید، روش استفاده کاربران و استفاده از این کانال ها برای بازاریابی موثر مطلع باشند.

هر روز کار سخت تر می شود چرا که مشتریان هر روز غرق در تبلیغات رقبا می شوند و جلب توجه آنها مشکل تر می شود. بازاریابی دیجیتال شامل تجزیه و تحلیل داده های بسیار زیادی می شود و بهره برداری از این دادها، تلاش را برای بازاریابی جدید دشوار می کند.

استفاده از داده ها به طور موثر، نشان می دهد که بازاریابی دیجیتال نیازمند رویکردی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری بازاریابی را از طریق کانال های بازاریابی دیجیتال انجام می دهد. شامل ایجاد و راه اندازی کمپین های بازاریابی مختلف در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و … است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *