برندینگ یا برندسازی چیست

برندینگ یا برندسازی چیست

در این مقاله می خوانیم

مفهوم برندسازی از جمله مفاهیمی است که کمی گیج کننده باشد. حتی برای افرادی که بازاریابی خوانده اند. امروز قصد داریم نگاهی به این موضوع که ” برندینگ یا برندسازی چیست؟” بیندازیم. برای درک مفهوم برندسازی ابتدا باید بدانیم محصولات و برند چیست.

تعریف محصول

به طور کلی، یک محصول هر چیزی است که برای ارضای خواسته یا نیاز مشتری، به بازار عرضه می شود. این محصول می تواند یک محصول فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، مکان ها، ایده ها و … باشد.

این بدان معناست که یک محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره.

برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در تعریف برند دارد، از مثال آب استفاده می کنیم: آب منبع رایگانی است که هر انسانی برای زندگی و بقا به آن نیاز دارد. با این حال، روزی که انسان‌ها و شرکت‌ها شروع به تجاری‌سازی آن کردند، به یک محصول تبدیل شد. امروزه آب معدنی در بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی به فروش می رسد.

آب همیشه یکسان به نظر می رسد، مایع و شفاف است. بنابراین، چگونه شرکت‌های مختلف می‌توانند یک محصول مشابه را بفروشند اما همچنان مردم را متقاعد کنند که آب بطری خود را به جای آب رقبا خریداری کنند؟

پاسخ این است: با برندسازی.

تعریف برند

برند، نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک برند را از سایر رقبا متمایز می کند.

برند در واقع ایده یا تصویری است که مردم در هنگام مواجهه با محصول شما به آن فکر می کنند. این تصویر یا ایده می تواند هم در عمل محصول شما را خاص کند مثلا کفش سبک وزن است یا می تواند احساسات مشتری را تحت تاثیر قرار دهد، مثلا این کفش به من حس قدرتمندی می دهد.

بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کند بلکه احساساتی که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول شما دارند نیز در برندسازی موثر است. ترکیب ویژگی های فیزیکی و احساسی زمانی در مخاطب ایجاد می شود که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام برند قرار گیرد.

یک محصول می تواند به راحتی توسط سایر رقبا در بازار کپی شود، اما یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، پپسی و کوکاکولا طعم مشابهی دارند، اما بنا به دلایلی هر کدام مشتریان خاص خود را دارند.

برندسازی

مثال آب را در نظر بگیرید. محصول فروخته شده آب است. اما شرکت های مختلف با برندهای مختلف اقدام به فروش آن در بازار می کنند. هر یک از این برندها از معنای متفاوتی برای آب استفاده کرده اند:

میوا به شما احساس جوانی می دهد

دماوند، با طراوت، جوشان و جذاب است

آکوافینا خالص، سالم و طبیعی است

و …

** برند احساس درونی فرد در مورد یک محصول یا یک شرکت خاص است. هر شخصی ورژن شخصی خود را از ان برند در ذهن خود ایجاد می کند. محبوبیت بسیاری از برندها به دلیل احساس مصرف کنندگان نسبت به آن برند است که در طول زمان افزایش یا کاهش پیدا می کند.

تعریف برندینگ چیست؟

برندینگ به معنی اعطای قدرت یک برند به محصولات یا خدمات آن برند است.

برندسازی فرایند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محثولات یا خدمات با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. برای رسیدن به این هدف، باید یک استراتژی قوی طراحی و توسعه داده شود تا به مصرف کنندگان کمک کند تا برند مورد نظر را شناسایی و تجربه کنند و در رقابت با سایر برندها به مصرف کننده دلیلی برای انتخاب برند مورد نظر ارائه کنند.

هدف از برندسازی، جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذی نفعان با ارائه محصولی است که با آنچه برند وعده داده است، همسو باشد.

برندسازی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مصرف کنندگان: همانطور که گفته شد، برندینگ در هنگام احساس عدم تصمیم گیری در مورد یک محصول مشابه از شرکت های مختلف، به تصمیم گیری در مورد محصول به مصرف کنندگان کمک می کند.

کارمندان، سهامداران و اشخاص ثالث: علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در انتخاب از میان محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق به شهرت شرکت می افزاید. این دارایی می تواند بر طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع کنندگان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما یک برند را دوست ندارید یا احساس نمی کنید با آن ارتباط دارید، احتمالاً نمی خواهید برای آن کار کنید. با این حال، اگر احساس خوبی در مورد برند داشته باشید و احساس کنید که محصولاتی را ارائه می دهد که به شما الهام می بخشد، احتمالاً تمایل دارید برای آن کار کنید و بخشی از دنیای آن باشید.

چه ابزارهایی به برندسازی کمک می کنند؟

برندسازی را می توان از طریق ابزارهای زیر به دست آورد:

  • تعریف برند: هدف، ارزش ها، وعده ها
  • هویت برند: نام, لحن صدا، طراحی هویت بصری (شامل لوگو، تایپوگرافی، پالت رنگ و …)
  • تبلیغات و ارتباطات: رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، وب سایت، اپلیکیشن، شبکه های مجازی و …
  • حمایت و مشارکت
  • طراحی محصول و بسته بندی
  • تجربه در فروشگاه
  • تجربه فضای کاری و سبک مدیریتی
  • خدمات مشتری
  • استراتژی قیمت گذاری

نتیجه گیری

به طور خلاصه، محصول همان چیزی است که شما می فروشید. برند تصویر درک شده از محصولی است که می فروشید، و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک واضح تری از معنای برندسازی داشته باشید. اگر نظر یا پیشنهادی برای بهبود مقاله دارید، لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *